ورزشکار حرفه ای چه کسی است؟ ورزشکار حرفه ای چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟ زندگی یک ورزشکار حرفه ای چگونه باید باشد؟ دیسیپلین چیست؟ دیسیپلین یک ورزشکار حرفه ای چگونه باید باشد؟ آیا ابتدا باید قهرمان شوید تا حرفه ای زندگی کنید یا ابتدا باید حرفه ای زندگی کنید تا قهرمان شوید؟

تحقیقات نشان می دهد که ورزشکار حرفه ای از لحاظ تمرینی کسی است که در طول روز باید حداقل سه ساعت به تمرین تخصصی خود بپردازد. این زمان در سال باید به حدود 1000 تا 1500 ساعت و در هشت سال باید به بیش از 10.000 ساعت برسد.

این زمانی است که ورزشکار به طور مفید به ورزش خود می پردازد و البته این فعالیت باید بدون وقفه و به طور مستمر در طول سال انجام گیرد. همچنین استراحت‌ها و تعطیلات منظمی باید بین تمرینات و مسابقات اعمال کند. این زمان باعث می شود که شما به عنوان یک ورزشکار شناخته شده در سطح جهان معرفی شوید.

تقریبا حدود 1% از ورزشکاران سراسر دنیا در سطح جهانی مسابقه می دهند و این نشان از رقابت شدید و فوق العاده شدید ورزشکاران برای رسیدن به مقام های جهانی دارد. البته نشان از ارزش و اعتبار ورزشکاران جهانی نیز دارد.

وقتی که می گوییم ورزشکار حرفه ای یعنی کسی که حرفه و تخصص اش ورزش و حالا ورزش مورد نظرش می باشد. یعنی از ورزش خود کسب درآمد می کند یا واقعا می خواهد که کسب درآمد کند. بنابراین باید بیشترین زمان و انرژی و تمرکزش را روی ورزش و حرفه اش بگذارد.

امروزه ورزش به عنوان شغل و بعضا به عنوان شغلی پردرآمد در جهان شناخته می شود پس می توان برای حرفه ای شدن و مشهور شدن در آن سرمایه گذاری کرد. سرمایه گذاری مالی و زمانی و انرژی.

  • نکته بسیار مهم برای کسانی که می خواهند حرفه ای باشند:

ورزشکاران حرفه ای برای موفقیت و قهرمانی به هیچ اطلاعات و رازهای خاصی که افراد دیگر فکر می کنند، دسترسی ندارند. تفاوت عمده آنها با بقیه ورزشکاران در اینست که آنها از اطلاعاتی که دارند بطور عملی و با باور و ذهن قهرمان استفاده می کنند و همین باعث می شود که به اطلاعات بیشتری دست پیدا کنند. ضمنا اطلاعاتی که در دنیا وجود دارد، ورزشکاران حرفه ای با تمرین و تلاش آن را کشف می کنند و عملی می کنند اما بقیه ورزشکاران این زحمت را به خودشان نمی دهند.

 ورزشکار حرفه ای

ویژگی ورزشکاران حرفه ای: 

  • از عزت نفس و اعتماد به نفس بسیار بالایی برخوردار هستند:

آنها به کاری که انجام می دهند و به خودشان باور و ایمان درونی دارند و برای همین است که سبک زندگی حرفه ای را انتخاب کرده اند و در هر شرایطی به آن پایبند هستند.

  • از هر شرایطی به سود خودشان استفاده می کنند:

یعنی از انتقاد و تشویق، از جریمه و پاداش، در سرما و گرما، در آسیب و بیماری یا در صحت و سلامتی، و در هر زمانی و هر شرایطی می دانند و می توانند که فرصت رشد و پیشرفت را خلق کنند و از آن استفاده کنند.

  • ورزشکاران حرفه ای در هر زمانی و هر شرایطی حرفه ای هستند و حرفه ای عمل می کنند:

آنها به حرفه و تخصص شان بیشتر از عامل دیگری اهمیت می دهند. برای همین هیچ اتفاق خوب و بدی نمی تواند که آنها را حرفه ای گری خارج کند

  • ⁩⁩مدیریت زمان برای استراحت، خواب، تمرین و تغذیه دارند:

ورزشکار حرفه ای در زمان استراحت فقط استراحت می کند چون برای زمان استراحتش ارزش زیادی قائل و به خوبی درک می کند که این استراحت برای یک ورزشکار حرفه ای چقدر لازم و ضروری است. در زمان تمرین فقط تمرین می کند، زمان خواب و تغذیه‌اش را کاملا مشخص می کند. اینها از نشانه‌های بارز یک ورزشکار حرفه ای است.

  •  ورزشکاران حرفه‌ای بلافاصله بعد از یک مسابقه تمرینات خود را قطع نمی کند:

بلکه همچنان به تمرین و فعالیت خود ادامه می دهد. البته این فعالیت ممکن است خیلی سبک یا حتی غیر مرتبط با ورزش تخصصی اش باشد. چون ورزش و فعالیت جزئی جدایی ناپذیر از زندگی یک ورزشکار حرفه ای است. یکی از عوامل بسیار مهمی که باعث می شود یک ورزشکار سالهای سال در سطح اول ورزش دنیا و در اوج آمادگی، حتی در سنین بالا باشد همین ویژگی است که هیچ وقت تمرین و فعالیت خود را تعطیل یا قطع نمی کند.

  •  مسئولیت پذیر هستند:

آنها حتی جلوی دوربین و هواداران خود، و در درون و خلوت خود مسئولیت شکست خودشان را به عهده می گیرند. بنابراین کسی که این مسئولیت پذیری را داشته باشد قطعا به فکر جبران آن هم هست. آنها نقاط ضعف و قوت خود را می شناسند و با تمرکز بر نقاط قوت خود به خوبی از آن استفاده می کنند و به فکر مرتفع کردن نقاط ضعف خود نیز هستند. ورزشکاری که نسبت به تمرینات و پیروزی‌ها و شکست های خود مسئولیت پذیر نباشد اصلا حرفه ای نیست و نمی تواند حرفه ای باشد.

  •  ورزشکار حرفه ای انتظار قهرمانی بدون موانع و چالش را ندارد:

آنها به دنبال رفع موانع و چالش یا کنار زدن آن و یا عبور از آن می باشند. آنها به خوبی درک می کنند که قهرمانی بدون مانع و چالش وجود ندارد. برای همین قبل از اینکه توسط حریفان یا مسابقات به چالش کشیده شوند، خودشان چالش‌هایی را برای خودشان می سازند یا موانعی را ایجاد می کنند تا با آگاهی و آمادگی سراغ حریفان و مسابقات بروند. برای همین است که خیلی مواقع مشاهده می کنیم که ورزشکاران حرفه ای خیلی راحت به قهرمانی یا به کسب رکوردهای جهانی می رسند و بقیه فکر می کنند که آنها از استعداد خاصی یا از یک بهره عجیب و غریبی برخوردار هستند که می توانند به این عناوین برسند. اما آنها در تمرینات سختی‌ها را کشیده اند و چشیده اند پس به راحتی می توانند که به قهرمانی بدون مانع هم برسند.

  •  ورزشکاران حرفه ای عملگرا هستند:

آنها از اطلاعاتی که به آنها داده می شود به صورت عملی از آن استفاده می کنند. و قانون ورزش هم همین است که:

تا از مهارتی که دارید استفاده نکنید، مهارتهای بالاتر به شما داده نمی شود.

شاید مهارتهای زیادی را یاد گرفته باشید اما نمی توانید آن را اجرایی کنید. بنابراین برای اینکه به مرحله‌ی حرفه ای گری در ورزش برسید از آنچه که دارید و می دانید به صورت عملی استفاده کنید.

  • ورزشکاران حرفه ای، تمرین می کنند، تمرینشان را تکرار می کنند، از خودشان بازخورد می گیرند، و آن را اصلاح می کنند و دوباره تمرین می کنند:

این کار را آنقدر تکرار می کنند تا به اهداف خود برسند. تمرین، تکرار، بازخورد و اصلاح اصل اساسی و مهم برای هر ورزشکاری است که می خواهد حرفه ای باشد و حرفه ای عمل کند.

  • ⁩⁩⁦ هدفگذاری در ورزش و زندگی دارند

⁩ورزشکاران حرفه ای اهداف تعیین شده ای دارند و برای همین زندگی شان را بر مبنای اهدافشان برنامه ریزی می کنند.

  • ⁦ ورزشکاران حرفه ای یا از امکانات و تجهیزات بسیار خوبی برخوردار هستند و یا از امکانات و تجهیزاتی که دارند به طور فوق العاده ای استفاده می کنند

در هر صورت ورزشکار بهترین تمرینش را ارائه می دهد. این تفکر یک ورزشکار حرفه ای است که حتی اگر امکانات حرفه ای نداشته باشد اما باید تفکر حرفه ای داشته باشد، باید تلاش حرفه ای داشته باشد، باید زندگی حرفه ای داشته باشد.

اینها خصوصیات ورزشکاران حرفه ای هستند، بنابراین حرفه ای فکر می کنند و حرفه ای عمل می کنند. ضمنا من این خصوصیات برای کسانی بیان کرده ام که می خواهند سالهای سال در سطح جهانی خوش بدرخشند و به افتخارات بزرگ و مدال های خوشرنگی برسند. بنابراین شما به عنوان یک ورزشکار حرفه ای یا ورزشکاری که واقعا می خواهید که حرفه ای باشید باید این ویژگی ها را در خودتان بسازید تا به قهرمانی های با ثباتی برسید. پس این طرز فکر را نداشته باشید که حرفه ای گری باید در ذات ورزشکار باشد، حرفه ای گری باید در ذات ورزشکار ساخته شود. و اگر می خواهید که حرفه ای بودن را در ذات خود بسازید فقط در آینه نگاه کنید، او تنها کسی است که به شما می گوید باید چکار کنید.

اجازه بدید اطلاعاتی راجع به دیسیپلین خدمت شما ارائه کنم:
ورزشکار حرفه ای

دیسیپلین چیست؟

اگر بخواهیم دیسیپلین را تعریف کنیم، دیسیپلین در لغت به معنای انضباط شخصی است و در اصطلاح یعنی انجام کار درست و مشخص در زمان درست و مشخص. حالا فرقی نمی کند که ما آن کار را دوست داشته باشیم یا نداشته باشیم، حوصله انجامش را داشته باشیم یا نداشته باشیم، کار درست و مشخص در زمان درست و مشخص باید انجام شود. در کل دیسیپلین میگه:

هر کاری که باید انجام شود حتما، باید، فقط همان کار در همان لحظه انجام شود.

اگر بخواهیم که تعریف دیسیپلین را برای یک ورزشکار حرفه ای به کار ببریم یعنی اگر یک ورزشکار بخواهد که استراحت کند باید در زمان مشخص، فقط استراحت کند و از فیلم و گوشی و گاهی اوقات از موسیقی هم باید بگذرد، اگر بخواهد تمرین کند باید در زمان درست و مشخص فقط تمرین کند و مواردی که باعث می شود که از کیفیت تمریناتش کاسته شود، را باید کنار بگذارد یا حذف کند، و در نهایت تغذیه ای که باید داشته باشد فقط باید همان تغذیه را داشته باشد. اینها خصوصیات ورزشکاری است که دیسیپلین خود را همیشه و حفظ می کند.

دیسیپلین یک ورزشکار حرفه ای چگونه باید باشد؟

دیسیپلین یک ورزشکار حرفه ای برای ورزشکارانی که می خواهند حرفه ای باشند واقعا سخت و گاها کسل کننده می باشد. یعنی اکثر اوقات از لذت گوشی و فضای مجازی باید بگذرد، گاهی اوقات ورزشکار باید برای کنترل و کاهش وزنش از مصرف غذاهای پرچرب و خوشمزه پرهیز کند، از خواب های زیادی و اضافه بگذرد، باید ارتباطش را با برخی از اطرافیانش را محدود یا قطع کند. در نهایت باید کارهایی را انجام دهد یا ندهد که باعث رشد و پیشرفت حرفه اش شود.

وقتی که یک ورزشکار حرفه ای روی اصول و ارزش هایش پایبند باشد و واقعا دیسیپلین حرفه ای خودش را رعایت کند، اجازه ورود هر کسی یا هر چیزی را به ذهنش نمی دهد که او را از مسیر اصلی و قهرمانی اش خارج کند. او با کسانی که نامیدش می کنند ارتباط ندارد یا ارتباطش را محدود می کند. کسانی که همیشه موج منفی دارند و او را دلسرد می کنند یا قهرمانی را برای غیرممکن می دانند.

Untitled 1

ورزشکار حرفه ای کسی است که تمام زندگی اش بر مبنای ورزش و قهرمانی اش برنامه ریزی می شود مثل تغذیه، خواب، استراحت، تفریح، تمرین، ارتباطات و هر کار دیگری.

اما متاسفانه از خیلی ورزشکاران می بینیم یا می شنویم که تمرینات حرفه ای دارند اما زندگی حرفه ای ندارند، یا اینکه امکانات و تجهیزات و تغذیه حرفه ای دارند اما تمرینات و ارتباطات حرفه ای ندارند. و خیلی عجیبه این ورزشکاران دنبال نتایج حرفه ای هم هستند!!!

ما وقتی که می گوییم ورزشکار حرفه ای یعنی کسی که همیشه حرفه ای است نه اینکه فقط در تمرینات یا در امکانات حرفه ای باشد.

حرفه ای تمرین کردن برای ورزشکاران حرفه ای اولین و بدیهی ترین کاری است که باید انجام دهند. چون حرفه ای تمرین کردن وظیفه هر ورزشکاری است که می خواهد حرفه ای باشد. اما اگر یک ورزشکار تغذیه حرفه ای هم داشته باشد، خواب و استراحت به موقع و کافی هم داشته باشد، ارتباطات درست و کنترل شده ای هم داشته باشد نشان از اینست که این ورزشکار همیشه حرفه ای است.

2
چالش ورزشکاران حرفه‌ای

ورزشکار حرفه‌ای باید خودش را به چالش بکشد. چالش‌هایی را برای خودش بسازد که مواجهه شدن با آن باعث رشد و پیشرفت ورزشکار شود. یکی از این چالش‌ها برای ورزشکار ایجاد عادت است. او باید عادت‌هایی را برای خود بسازد که ممکن است دوست نداشته باشد اما اراده کرده است که از این چالش عبور کند چون می‌داند که این عادت چقدر می‌تواند به او کمک کند. چالش‌هایی مانند سحرخیزی، تغذیه درست، زود خوابیدن، تمرینات اضافه، ثبت رکورد جدید، بهبود ارتباطات با خود و خانواده و مربی و دیگر اطرافیان، منظم بودن در کارهای شخصی و موارد دیگر که باید همه اینها را به عادت تبدیل کند تا خود را در مسیر رشد و پیشرفت و قهرمانی قرار دهد و با سرعت در آن حرکت کند.

   ورزشکار حرفه‌ای لزوما یک قهرمان نیست بلکه کسی است که برای قهرمانی‌اش یک زندگی حرفه‌ای انتخاب کرده تا به قهرمانی برسد.   

ورزشکار حرفه ایورزشکاران حرفه‌ای:

از ورزشکاران حرفه‌ای که می‌شود از آنان به عنوان الگو نام برد هادی ساعی است که برای المپیک 2008 پکن با وجود فشارهای روانی که به او وارد کرده بودند ولی توانست که به المپیک راه پیدا کند و تنها طلایی المپیک پکن برای کاروان ورزشی ایران لقب بگیرد و عنوان پرافتخارترین المپیکی ایرانی در تاریخ المپیک نیز شناخته شود. از دیگر ورزشکاران حرفه‌ای می‌توان به علی دایی ️⚽️ و کریم باقری ️⚽️ اشاره کرد که تا سنین بالا در اوج آمادگی و در سطح اول فوتبال کشورمان حضور داشتند و همیشه هم تاثیر گذار بودند. حمید سوریان 🤼 که 5 طلای جهانی و یک طلای المپیک را کسب کرد، کیانوش رستمی 🏋 ، حسین رضازاده 🏋 ، علیرضا دبیر 🤼 و خیلی از ورزشکاران دیگر ایرانی.

در سطح جهانی هم باید از کریستین رونالدو ️⚽️ ، لیونل مسی ️⚽️ ، روجر فدرر  🎾 ، مایکل جردن 🏀 و خیلی ورزشکاران دیگر نام برد که هر کدام حدود 15 تا 20 سال در سطح اول ورزش دنیا در اوج آمادگی به افتخارآفرینی پرداخته‌اند که واقعا فقط یک سبک زندگی درست است که می‌تواند آنها را به این افتخارات برساند.

در نهایت کسی که باور قهرمانی و ذهن قهرمان و انگیزه قهرمانی داشته باشد حرفه‌ای زندگی کردن را نیز زندگی می‌کند چون ایمان دارد که این کار باعث بروز استعدادش و رسیدن به افتخارات بزرگ و تبدیل شدن به یک الگو و اسطوره‌ی فراموش نشدنی می‌کند.

جمله آخر من این سوال است که:

    اول باید قهرمان شویم تا حرفه‌ای زندگی کنیم، یا اول باید حرفه‌‍ای زندگی کنیم تا قهرمان شویم؟    

جوابتان را عملی کنید

رضا خزایی هستم مدیر سایت روانشناسی موفقیت در ورزش مثبت خود

در پناه الله یکتا همیشه بیشتر و بهتر از خودمان باشیم.PDF ورزشکار حرفه ای