چرا احساسات ورزشکاران در تمرین و مسابقه متفاوت است؟ چگونه احساس مثبت و انگیزه را در تمرین حفظ کنیم؟ | رضا خزایی
چرا احساسات ورزشکاران در تمرین با مسابقه متفاوت است و چگونه میتوان احساس مثبت و انگیزه بالا را در تمرین حفظ کرد؟
احساسات و وضعیت روانی ورزشکاران در تمرین و مسابقه معمولاً تفاوت قابل توجهی دارد. این تفاوت ریشه در عوامل روانشناختی، فیزیولوژیکی و محیطی دارد که هر کدام به نحوی بر کیفیت احساسات و انگیزه اثر میگذارند.
۱. تفاوت شرایط روانی و فیزیولوژیکی در تمرین و مسابقه
در مسابقه، ورزشکار با محرکهای بیرونی پرقدرتی مواجه است: فشار رقابت، حضور تماشاگران، داور، حس رقابت مستقیم و پاداشهای واضح. این عوامل باعث افزایش ترشح هورمونهایی مانند آدرنالین و نوراپینفرین میشوند که هیجان، انگیزه و تمرکز را بالا میبرند (Smith, 2012).
اما در تمرین، این محرکها کمتر هستند و به همین دلیل، احساسات غالب ممکن است شامل کسالت، بیانگیزگی یا فشار تمرینی طولانیمدت شود.
۲. تفاوت در هدفگذاری و بازخورد
در مسابقه، هدف روشن و نهایی (برد یا کسب مقام) باعث ایجاد تمرکز بالا و انگیزه زیاد میشود. در تمرین، اگر اهداف مشخص و چالشبرانگیز تعیین نشود، ورزشکار ممکن است حس کند صرفاً در حال انجام کارهای تکراری است و این باعث کاهش انگیزه و احساسات مثبت میشود (Locke & Latham, 2002).
بازخورد مستقیم و مثبت از مربی یا خود ورزشکار نیز در حفظ انگیزه و احساس موفقیت اهمیت دارد (Deci & Ryan, 2000).
راهکارهای عملی برای حفظ احساس مثبت و انگیزه در تمرین
۱. تعیین اهداف کوتاهمدت و چالشبرانگیز
اهداف تمرینی باید مشخص، قابل اندازهگیری و واقعگرایانه باشند تا ورزشکار حس پیشرفت و موفقیت کند. به عنوان مثال، تعیین تعداد مشخصی تکرار یا رسیدن به یک استاندارد فنی در هر جلسه.
۲. ایجاد تنوع و چالش در برنامه تمرینی
تکرار مداوم یک نوع تمرین میتواند منجر به خستگی ذهنی و بیانگیزگی شود. اضافه کردن تمرینات متنوع، چالشهای جدید و تغییر در شیوه اجرای تمرین باعث تحریک دوباره ذهن و افزایش جذابیت تمرین میشود.
۳. استفاده از تصویرسازی ذهنی و خودگویی مثبت
ترکیب تمرینات ذهنی مانند تصویرسازی موفقیت در تمرین و مسابقه، و استفاده از جملات تأکیدی مثبت، میتواند احساسات منفی را کاهش داده و انگیزه را افزایش دهد (Vealey, 2007).
۴. دریافت بازخورد مستمر
مربی باید بازخوردهای دقیق، سازنده و مثبت ارائه دهد تا ورزشکار پیشرفت خود را احساس کند. همچنین ورزشکار باید خودش نیز روند پیشرفت را پیگیری و یادداشت کند.
۵. تمرینات ذهنآگاهی و کنترل استرس
تمرینات ذهنآگاهی (Mindfulness) و تکنیکهای آرامسازی مانند تنفس عمیق، کمک میکنند که ورزشکار در لحظه تمرکز کند و از استرسهای روزمره و تمرینی فاصله بگیرد (Gardner & Moore, 2012).
۶. ایجاد روتین انگیزشی پیش از تمرین
روتینهایی مانند گوش دادن به موسیقی انرژیبخش، انجام حرکات قدرتی (Power Posing) و جملات انگیزشی به ورزشکار کمک میکند تا با انگیزه و انرژی بالا وارد تمرین شود.
حفظ احساسات مثبت و انگیزه در تمرین یک فرایند فعال و پیچیده است که نیازمند ترکیب عوامل روانشناختی، فیزیولوژیکی و محیطی است. با بهکارگیری روشهای هدفگذاری هوشمند، تمرینات ذهنی، دریافت بازخورد و ایجاد تنوع در تمرینات، ورزشکار میتواند کیفیت تمرین را بالا ببرد و عملکرد بهتری در مسابقات ارائه دهد.
منابع علمی:
* Smith, R. E. (2012). Competitive anxiety in sport.
* Locke, E. A., & Latham, G. P. (2002). Building a practically useful theory of goal setting and task motivation.
* Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior.
* Vealey, R. S. (2007). Mental skills training in sport.
* Gardner, F. L., & Moore, Z. E. (2012). Mindfulness and acceptance models in sport psychology: A decade of basic and applied scientific advancements.