یکی از مسائل مهم و بسیار مهمی که من با خیلی از ورزشکاران مطرح می کنم موضوع "سبک زندگی" است. چون اعتقاد من بر این است که خیلی از ورزشکاران خیلی خوب تمرین می کنند، خیلی سرسختانه و پرفشار تمرین می کنند، به تغذیه و مکمل خودشان هم به خوبی می رسند اما به اون نتایجی که فکر می کنند یا انتظار دارند که برسند، نمی رسند. چون اکثر ورزشکاران، حتی در سطوح حرفه ای و تیم ملی هم سبک زندگی اشتباه دارند و من وقتی که چند سوال در مورد سبک زندگی شان از آنها می پرسم و سبک زندگی آنها را تحلیل می کنم می بینم که سبک زندگی آنها دچار مشکل است.

حالا سبک زندگی چی هست؟

سبک زندگی خیلی گسترده تر از آن چیزی است که شاید تصور می کردید. برای همین سعی کردم که اینجا چند تا سوال داشته باشم که به اهمیت و گستردگی آن آگاه تر شوید. منظور من از سبک زندگی فقط طرز لباس پوشیدن و زمان استراحت و خواب و غذا خوردن نیست. منظور تمام اتفاقات و شرایطی است که در طول زندگی شبانه روزی تجربه می کنیم و اهمیتی که به آنها می دهیم و به کسانی که اجازه می دهیم با حالت های مختلفی وارد زندگی ما شوند. پس سبک زندگی بسیار گسترده و با اهمیت هست.

سبک زندگی یعنی توی زندگی خودت اجازه وقوع چه اتفاقات و شرایطی را می دهید یا نمی دهید؟

سبک زندگی یعنی توی زندگی خودت به چه چیزهایی اهمیت می دهید یا نمی دهید؟

سبک زندگی یعنی چه کسانی با چه حالت هایی را به زندگی خودت وارد می کنی یا نمی کنی؟

حالا این سه تا تعریف یا سه تا سوال رو با هم بررسی می کنیم:

Athletes lifestyle2

سبک زندگی یعنی توی زندگی خودت اجازه وقوع چه اتفاقات و شرایطی را می دهید یا نمی دهید؟

شاید الان با خودتان فکر کنید که وقوع خیلی از این اتفاقات در زندگی که اصلا دست من نیست و اگر هم دست من باشه، خب بهترین اتفاقات را رقم می زنم.

بله من هم با این نظر تا حدودی موافقم اما نظر اصلی من اینه که: با وجود اینکه برخی از شرایط زندگی در کنترل ما نیست، اما من با وجود این شرایط می خواهم چه جور شخصی باشم و چه کارهایی می توانم انجام بدم؟ یا اینکه هر اتفاق یا شرایطی را که می بینم من به چه شکلی با آن برخورد می کنم؟

یه مثال برای شما می زنم: دو تا برادر یا دو تا خواهر که در یک خانواده زندگی می کنند با یک پدر و مادر، با یک فرهنگ خانوادگی و اجتماعی، آیا اتفاقات و شرایط مشابهی را تجربه می کنند؟ قطعا نه. هر کدام از آنها شرایط و اتفاقات متفاوتی را تجربه می کنند، چون سبک زندگی متفاوتی دارند، چون طرز فکرهای متفاوتی دارند برای همین نتایج متفاوتی را تجربه می کنند. پس اتفاقات و شرایطی را که می گذرانید ارتباط مستقیمی با سبک زندگی و سبک تفکر دارد.

شاید هنوز منظور مرا از این تعریفی که از سبک زندگی کردم بطور کامل متوجه نشده باشید برای همین یه مثال دیگه براتون می زنم: فرض کنید که در یک مسابقه مهم شکست خوردید، حالا شما اجازه وقوع چه اتفاقات و شرایطی را در زندگی تان می دهید؟ آیا خودتان را تحقیر و سرزنش می کنید یا از آن شکست درس های بزرگی را می گیرید؟ آیا تمرین تان را قطع می کنید یا بیشتر و با کیفیت تر تمرین می کنید؟ آیا تغذیه خود را رها می کنید و بعد از یه مدت دچار اضافه وزن می شوید یا همان روال قبلی را ادامه می دهید؟ شما در این حالت اجازه وقوع چه اتفاقات و شرایطی را می دهید.

فرض کنید که در یک مسابقه مهم پیروز شده اید؟ حالا سبک زندگی شما به چه شکل می شود؟ آیا ورزش و تمرین و مسابقه را برای مدت طولانی رها می کنید یا بعد از یک استراحت کوتاه به فکر تمرین و مسابقه بعدی هستید؟ آیا سرگرم قهرمانی می شوید یا به فکر رشد و پیشرفت برای مسابقه بعدی هستید؟

فرض کنید که یه اتفاق ناگوار یا آسیب دیدگی در زندگی شما اتفاق می افتد، شما اجازه ورود چه اتفاقات و شرایطی را در زندگی خودتان می دهید؟

<div id="93051300946"><script type="text/JavaScript" src="https://www.aparat.com/embed/Q28PO?data[rnddiv]=93051300946&data[responsive]=yes"></script></div>

فرض کنید که در یک قرعه کشی برنده یک جایزه بزرگ شده اید، شما اجازه ورود چه اتفاقات و شرایطی را به زندگی خودتان می دهید؟

اگر دقت کنید من نمیگم که تمام اتفاقات و شرایط در اختیار شماست اما با توجه به شرایط و اتفاقاتی که خارج از کنترل ماست به وقوع می پیوندد، من چه سبک زندگی را برای خودم انتخاب می کنم. این خیلی مهم است که شما چه سبک زندگی را برای خودتان انتخاب می کنید.

Sports stress

سبک زندگی یعنی توی زندگی خودت به چه کسانی یا چه شرایطی اهمیت می دهی یا نمی دهی؟

شما به عنوان یک ورزشکار حرفه ای یا ورزشکاری که می خواهید حرفه ای باشید باید به کسانی یا شرایطی اهمیت بدهید که به تمرین، مسابقه، رشد، پیشرفت، قهرمانی و زندگی شما کمک می کنند. نه به چیزهایی اهمیت دهید که مانع رشد و پیشرفت و قهرمانی شما می شوند. در سبک زندگی یک ورزشکار هر چیزی مهم نیست، هر کسی مهم نیست، هر شرایطی مهم نیست، هر کاری مهم نیست بلکه اون چیزهایی مهم هستند که به شما کمک می کند. چون عمر انسان کوتاهه، عمر ورزشی کوتاه تر و عمر قهرمانی و دوران حرفه ای ورزشکار بسیار کوتاه تر. پس اگر ورزشکار توی دوران حرفه ای ورزش، به هر کسی یا هر چیزی اهمیت بدهد کار قهرمانی و پیشرفت به کندی پیش می رود و در نهایت به آن نخواهد رسید.

وقتی که ورزش و قهرمانی اولویت اول شما در ذهن تان شد، پس باید آن را در زندگی تان نیز نشان دهید. یعنی نشان دهید که هیچ حرفی از دیگران برای شما اهمیت ندارد مگر اینکه به قهرمانی شما کمک کند، وارد هیچ شرایط خوب یا بدی نمی شوید مگر اینکه به قهرمانی و اهداف شما کمک کند، به هر کسی اهمیت نمی دهید مگر اینکه به قهرمانی و اهداف شما کمک کنند. 

Athletes lifestyle3

سبک زندگی یعنی چه کسانی با چه حالت هایی را به زندگی خودت وارد می کنی یا نمی کنی؟

اگه یکی از مشاورانم به من بگوید که: فلانی اعصبابم رو به هم ریخته، بهش میگم: تو چرا اجازه میدی که اعصابتو به هم بریزن؟

هر کسی که وارد زندگی شما شد و زمان شما رو گرفت، انرژی شما رو گرفت، تمرکز شما رو گرفت، هدف شما رو گرفت، بدانید که مسئول و حتی مقصر اصلی خود شما و سبک زندگی شماست. شاید الان برای خودتان دلایل کاملا درست و منطقی داشته باشید که واقعا شما مقصر نباشید و اگر به من هم بگید، من هم دلیل قانع کننده ای براش ندارم اما این را می دانم که اگر من و شما فکر کنیم که هر کسی که وارد زندگی ما شده بصورت تصادفی و اتفاقی بوده است، قطعا هر دو در اشتباه هستیم چون با قانون دنیا در تضاد است و قوانین دنیا اصلا اشتباه نمی کند. همانگونه که هیچ موبایلی بصورت اتفاقی به شماره موبایل دیگری زنگ نمی زند و اصلا ربطی به مسافت یا زمان ندارد، پس چطور امکان دارد که دو انسان با هم بصورت اتفاقی با هم ارتباط بگیرند حالا یا بصورت خوب یا بصورت بد. در هر صورت یه فرکانسی ارسال شده است و ما انسانها از تمام فرکانس های خودمان بصورت دقیق آگاه نیستیم اما می توانیم که نسبت به بخش بیشتری از آن آگاه شویم.

پس سبک زندگی و سبک تفکر شما برای قهرمانی شما بسیار مهم و حیاتی است و از شما می خواهم که موضوع سبک زندگی را بسیار جدی بگیرید و یک سبک زندگی حرفه ای به سبک خودتان برای قهرمانی تان بسازید.

رضا خزایی هستم مدیر سایت روانشناسی ورزشی مثبت خود.

 در پناه الله یکتا همیشه بیشتر و بهتر از خودمان باشیم.