خیلی ها فکر می کنند که مگر ورزشکاران برتر ایران و دنیا روزی چقدر تمرین می کنند که با اختلاف زیاد نسبت به سایرین پیشرفت می کنند و موفق می شوند؟

البته برخی ها آن را به استعداد یا هوش ذاتی و یا حتی به امکانات ربط می‌ دهند. بنابراین از شما می‌ خواهم که این مقاله را دنبال کنید تا به جواب درستی دست پیدا کنید.

اینها بیشتر از بقیه تمرین نمی‌ کنند، اینها بیشتر از بقیه استعداد ندارند، اینها بهتر از بقیه امکانات و شرایط خوب ندارند بلکه اینها با کیفیت‌تر از بقیه تمرین می‌ کنند، اینها متمرکزتر و متوجه‌تر از بقیه تمرین می‌ کنند، اینها زمانی که تمرین می‌ کنند فقط تمرین می‌ کنند، زمانیکه استراحت می‌ کنند فقط استراحت می‌ کنند، زمانی که می‌ خواهند بخوابند فقط می‌ خواهند که بخوابند، اینها ذهن آگاه تر از بقیه تمرین می کنند و همه این کارها در راستای رشد و پیشرفت و رسیدن به اهدافشان است که از قبل تعیین کردند و به سمت آن حرکت می‌ کنند.

حالا آیا شما نسبت به خودتان و تمرین تان آگاهی دارید؟ آیا می‌دانید که چرا تمرین می‌ کنید؟ آیا می‌دانید که چقدر دارید تمرین می‌ کنید؟ آیا این حجم و کیفیتِ تمرین، برای شما کافی است؟ با من همراه باشید تا در جواب به این سوالات به شما کمک کنم.

ذهن‌ آگاهی یعنی اینکه وقتی که ورزشکار تمرین می‌ کند فقط باید تمرین کند. ذهن‌ آگاهی یعنی اینکه وقتی که ورزشکار بدنسازی کار می‌ کند فقط باید بدنسازی کار کند.

ذهن‌ آگاهی یعنی اینکه وقتی که ورزشکار پرس سینه می‌ زند فقط باید به پرس سینه و عضلاتی که درگیر آن حرکت هستند فکر کند و تمرکز کند. یعنی احساس کند که قدرتش از آن وزنه بیشتر است و بیشتر هم می‌ شود. این را باید با تمام وجود احساس کند و نسبت به آن آگاهی داشته باشد.
حالا هر ورزشکاری در رشته تخصصی خودش و تمرینات مربوط به آن باید به این ذهن‌ آگاهی برسد.

وقتی که به این ذهن آگاهی و خود آگاهی برسید خیلی با کیفیت تر می توانید تصویر سازی ذهنی را هم انجام بدهید و می توانید خودتان را در لحظه قرار دهید و این همان تمرین با کیفیت است که باید دنبال آن باشید.

مطمئنا افرادی بودند که به اندازه کریستین رونالدو، یوسین بولت، مایکل فلپس، روجر فدرر و خیلی از اسطوره‌ های ورزشی دیگر تمرین کردند و یا خواستند که تمرین کنند و حتی به اندازه آنها هم استعداد داشتند، اما چون ذهن آگاهی نسبت به خودشان و اهدافشان تمرین و زندگی نکردند و حتی باور نداشتند که با ذهن آگاهی می‌ توانند به اهدافشان برسند هر چقدر هم که تمرین فیزیکی و جسمانی انجام داده اند باز هم به اهدافشان نرسیده اند.

Athletes Challenge1

1) شما باید به خودشناسی و خود آگاهی برسید تا بعد به خدا شناسی هم برسید:

این مورد را فقط در اهمیت خودشناسی عرض کردم. اگر به استعدادهای برتر هم نگاه کنید آن ها هم ابتدا خودشان و استعدادهایشان را شناختند که بعد توانستند که از آن استفاده کنند. مطمئنن رونالدو و مسی اگر استعداد خودشان را کشف نمی کردند و به آن باور نداشتند نمی توانستند به این سطح از ورزش دنیا برسند. دقت کنید که گفتم استعداد خودشان را کشف نمی کردند نه اینکه استعداد بالایی نسبت به بقیه داشته باشند.

2) کمترین استرس را در تمرین و مسابقه را تجربه خواهید کرد:

اصلا یکی از راههایی که من یا هر کس دیگری که بخواهد استرس ورزشکار را کنترل کند اینست که به ورزشکار کمک کنیم به ذهن آگاهی و خود شناسی برسد. چون تمام دلیل تمام استرس ورزشکار اینست که خودش و تواناییهایش را به درستی نشناخته است. اگر ورزشکار واقعا بداند که چه تواناییهایی دارد و چطور میتواند که از آن استفاده کند مطمئنن بهینه ترین استرس را تجربه می کند. دلیل استرس ورزشکار، عدم اعتماد به نفس است و دلیل عدم اعتماد به نفس هم نداشتن شناخت کافی نسبت به خودش است. پس نسبت به خودتان به آگاه تر شوید.

3) بیشترین لذت را از تمرین می برید:

شما وقتی که با آگاهی تمرین کنید مطمئنن رشد بیشتری نسبت به قبل خواهید داشت و این رشد را خودتان می بینید و همین به شما لذت چند برابری خواهد داد.

خیلی از ورزشکاران از من می پرسند که: چرا هر چقدر تمرین می کنم به نتیجه دلخواهم نمی رسم؟

جواب من به آنها اینست که با ذهن آگاهی و خود آگاهی بیشتری تمرین و زندگی کنید. خیلی ها هستند که خیلی خوب تمرین می کنند اما وقتی که تمرین می کنند آنقدر به فکر دنیای خارج از تمرین هستند که فقط جسم شان را قوی می کنند اما از نظر روحی و ذهنی اصلا قوی نمی شوند و ترکیب جسم قوی و ذهن ضعیف هیچ کس را موفق نخواهد کرد. برای همین من از آنها می خواهم که وقتی تمرین می کنید فقط و فقط به کیفیت آن تمرین فکر کنید و اینکه این تمرین چه تاثیری برای تو دارد، تو را تا کجا می برد، اصول درست تمرین چطوری باید باشد و خلاصه به تمام جزئیات تمرین تمرکز و توجه داشته باشید که به کیفیت و ارزش آن اضافه شود.

برای اینکه به ذهن آگاهی نزدیک و نزدیکتر شویم باید کارهای زیر را انجام بدهید تا بتوانید بیشترین بهره را از تمرینات ببرید و یک زندگی حرفه‌ ای را برای خودتان بسازید. ضمنا کار هایی که شما باید برای رسیدن به ذهن‌ آگاهی انجام دهید به ظاهر خیلی ساده و بی تاثیر هستند، اما انجام همین کارهای به ظاهر ساده در طولانی مدت نتایج بزرگی به همراه خواهد داشت.

اول) ذهن‌تان را سبک کنید:

در ابتدا لازم نیست که کار خاصی انجام دهید تا به ذهن‌ آگاهی برسید. شما فقط عواملی که باعث سنگین‌ تر شدن و مشغول‌ تر شدن و خسته‌ تر شدن ذهن‌ تان می‌ شود را کاهش دهید. مثل ارتباطات مختلف با گوشی و دارودسته اش، ارتباطات مختلف با افراد مختلف، دائم موسیقی گوش دادن، دخالت در همه امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی، درگیر کردن خود با عوامل و کارهایی که سودی برای ما ندارد و خیلی از کارهای دیگر. این جمله را در داشته باشید.

"همیشه لازم نیست که کاری را انجام دهیم تا موفق شویم گاهی اوقات باید کاری را انجام ندهیم تا موفق شویم".

خیلی از ورزشکاران به دنبال این هستند که چه کاری یا چه کارهایی را باید انجام دهند تا موفق شوند. اما غافل از این هستند که آنها کارهایی را که برای موفقیت لازم است را به خوبی در حال انجام دادن هستند، یعنی به خوبی و با کیفیت تمرین می کنند اما به غیر از تمرین ارتباطات زیادی و اضافه هم دارند، شب ها به موقع نمی خوابند ولی در عوض خیلی خوب هم تمرین می کنند. برای همین توصیه من به آنها اینست که شما که دارید خوب تمرین می کنید فقط کافیه که از برخی کارهای اشتباه پرهیز کنید، مطمئن باشید که نتایج برای شما شگفت آور خواهد شد.

دوم) یک ساعت طلایی برای سکوت:

هفته‌ ای یک ساعت زمانی را برای سکوت بذارید و تمرین‌ تان و روند زندگی و تمرینات خود را مرور کنید. از خودتان بپرسید: آیا بیشترین فشار را در تمرینات به خودم آوردم؟ آیا می‌توانستم بیشتر فشار بیاورم؟ آیا تمرکز لازم برای یادگیری و تجربه داشتم؟ آیا با این روند طی یک ماه و سه ماه آینده به پیشرفت مد نظرم می‌ رسم؟ از هفته بعد یا از جلسه بعد می‌خواهم با چه ذهنیتی و با چه طرز فکری و همینطور با چه هدفی کار کنم؟ پس ذهن اگاه‌ تر و با انگیزه‌ تر یک تصمیم جدی و قاطع و با اعتماد به نفس بگیرید. حتی پیشنهاد می‌ کنم که آن را یادداشت کنید تا در هفته آینده آنها را چک کنید که ببینید آیا نسبت به هفته قبل بهتر شده‌ اید؟ پرسیدن این سوالات و پاسخ به آنها به ذهن شما فشار می‌ آورد و حتی ممکن است که شما را از این کار بازدارد اما این شمایید که باید ذهن‌ تان را تمرین دهید تا به ذهن‌ آگاهی برسید و این ذهن‌ آگاهی شما را رشد می‌دهد.

نکته: قرار نیست که حتما در این یک ساعت به این سوالات جواب بدهید یا حتی سوالات دیگر جواب بدهید. شما می توانید در طول این یک ساعت و آزاد باشید و سعی کنید که به هیچ چیز فکر نکنید. نه به تمرین، نه به مسابقه، نه به رقیبان، به هیچ چیز و هیچ کس. اگر در طبیعت هستید فقط به درختان یا کوههای اطرافتان خیره شوید و به آنها نگاه کنید، اگر در کنار دریا هستید فقط به آن توجه کنید، به صدای طبیعت گوش کنید. در کل می خواهم بگویم که خودتان را کاملا آزاد و رها کنید و ذهن تان شستشو دهید تا کم کم به ذهن آگاهی برسید.

ذهن آگاهیسوم) تمرین ذهنی باید بصورت مداوم انجام گیرد:

گاهی اوقات وقتی در خیابان پیاده روی می‌ کنید قد‌م های خود را روی سنگفرش خیابان احساس کنید، از پاشنه تا پنجه، بیشترین فشار روی کدام قسمت پایتان است؟ حرکت دست‌ تان چطور است؟ اینها را لمس کنید و احساس کنید این باعث می‌شود که شما نسبت به اطرافتان بی توجه ولی نسبت به خودتان کاملا متمرکز و متوجه باشید. یا وقتی که غذا می‌ خورید مزه غذا، شوری یا شیرینی آن، طعم غذا، بوی غذا، رنگ غذا را احساس کنید، از خوردنش لذت ببرید. حالا همه این آگاهی‌هایی که دارید را در تمرین و مسابقه نیز داشته باشید. شما باید از زمانیکه لباس می‌ پوشید و آماده تمرین می‌ شوید باید ذهن‌ تان را فقط متمرکز یک کار کنید و آن هم اینست که: چه تمرینی را در حال انجام دادن هستید؟ فقط همان را انجام دهید (اینجا به مورد بعدی میرسیم)

چهارم) فقط یک کار در یک زمان با یک انرژی و با یک تمرکز:

یعنی وقتی که یک کار را انجام می‌ دهید آن را در یک زمان مشخص انجام دهید، تمام انرژی‌تان را برای همان کار بگذارید، و تمرکزتان را برای آن کار بگذارید. اجازه ندهید که مهمانی دیشب یا امشب، رابطه بد، درگیری امروز، تمرین سخت و پرفشار، اخبار و حواشی سیاسی و اقتصادی، مسابقه‌ ای که در پیش دارید و حتی خستگی قبل یا حین تمرین، آسیبهای جزئی و هر شرایط دیگری زمان شما را هدر بدهد و از انرژی و تمرکز شما بکاهد. شما باید از قبل اجازه ندهید که چنین شرایطی برای شما بوجود بیاد تا بتوانید با کیفیت‌ترین تمرین را انجام دهید.

برای اینکه اهمیت ذهن‌‌ آگاهی را به شما نشان بدهم از شما یک سوال میپرسم:

آیا تمرین ذهنی سخت‌ تر است یا تمرین جسمی؟

نمیدانم که چه جوابی به این سوال می‌ دهید اما از شما می‌خواهم بلند شوید و یک لیوان آب از یخچال بردارید و بخورید. مطمئنن اگر این کار را انجام بدهید خیلی راحت می‌توانید انجام دهید اما الان از شما می‌خواهم که توی ذهن‌ تان این کار را انجام دهید یعنی بلند شوید صداها را توی گوش‌ تان بشنوید، فرش خانه را زیر پایتان لمس کنید، دستگیره یخچال را لمس کنید، وقتی در یخچال را باز کردید سرمای آن را احساس کنید، سرمای لیوان و آب سرد را در دست و دهانتان احساس کنید، لیوانی که با آن آب می خورید را ببینید و کلا همان کارهایی که در واقعیت انجام می‌ دهید را در ذهن تان مرور کنید. این یک تمرین فوق‌ العاده برای ذهن‌ آگاهی و تصویرسازی است.

قطعا خیلی سخته که ذهن‌ تان را فقط متمرکز این کار کنید. اما با تکرار و تنوع در آن پیشرفت را تجربه خواهید کرد. به عنوان مثال همین کار در اجرای یک تکنیک یا ضربه هم می توانید انجام دهید.

پس دوباره تکرار می‌ کنم که این ذهن‌ آگاهی را توی تمرین انجام دهید تا بیشترین بازدهی را از تمرین داشته باشید، و زمانیکه در تمرین یا خانه در حال استراحت هستید، تمرین یا مسابقه تان را در ذهن‌ تان مرور کنید تا مسابقه و استرس مسابقه برای شما عادی شود. این همان اختلاف بین ورزشکارانی است که به اندازه هم تمرین فیزیکی انجام می‌ دهند اما نتایج کاملا متفاوتی را دریافت می‌ کنند. 

در پناه الله یکتا همیشه بیشتر و بهتر از خودمان باشیم.

نظرات شما برای من و سایر دوستان بسیار با ارزش و کاربردی خواهد بود.